ILON JA TOIVON LÄHTEELLÄ
Onko rakkaudelle tilaa?
Mihin kohtaan päivässä ne rakkauden teot laittaisi? On tehtävä työtä, että saa rahaa. Niin ja sitten on levättävä, että jaksaa tehdä sitä työtä. Harrastuksia ja mukavia asioita pitää olla, muutenhan sitä masentuu. On nii…iin paljon asioita, mitkä pitää hoitaa, autot, talot ja kaikki ne kodin vimpaimet. Kyllä se aika hyvin tulee käytettyä ilman rakkauttakin.
Jeesus opetti toisin. Rakkauden tulisi olla kaikkein tärkeintä. Hän sanoi: ”Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä.” Raamatun hienoin kohta rakkaudesta on 1.Kor 13. Siellä sanotaan mm. näin : Jos minulla ei ole rakkautta, en ole mitään, vain kilisevä kulkunen.
Rakkautta voi tuntea, siitä voi puhua, siihen voi kehottaa. Kuitenkin rakkaus on aina teko. Rakkaudeton tie on reunustettu hyvillä aikomuksilla, välinpitämättömän puhe kauniilla sanoilla. Jeesus sanoo : ”Kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähäisimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.” Rakkaus onkin vaivaa ja huolta, kärsimistä toisen puolesta ja vääryyden sietämistä. Kuka sellaista haluaa?
Yritys puristaa vilpitöntä rakkautta omasta sydämestä epäonnistuu varmasti. Yksi tärkeimmistä raamatunkohdista on Room. 5:5: ”Jumala on vuodattanut rakkautensa meidän sydämiimme antamalla meille Pyhän Hengen.” Rakkaus kumpuaakin Jumalalta. Rakkaus virtaa taivaasta kuin vuolas kevätpuro täyttäen elämämme. Rakkauden maailma on Jeesuksen maailma, Hänen valtakuntansa. Siellä vääryys voitetaan hyvyydellä, kärsimys tuottaa iloa ja vaivannäkö antaa voimaa. Miten tämä on mahdollista? Uskomalla Jeesukseen!
Jouko Kukkonen